بررسی مقاله «زقوم» در دایره‌المعارف قرآن لیدن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران (نویسنده مسئول)

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تفسیر قرآن مجید، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، قم، ایران

10.22034/jqopv.2024.9107

چکیده

مقالۀ «زقوم» در دایرة‌المعارف لیدن توسط سلوی العوا نگاشته شده است. نویسنده در این مقاله ضمن بررسی درخت زقوم در قرآن، با تبعیت از برخی از مفسران اهل سنت و بی‌توجهی به سایر روایات فریقین، شجرۀ ملعونه در قرآن را همان شجرۀ زقوم معرفی می‌‌کند. نگاه یک‌‌سویه و نداشتن جامع‌‌نگری نویسنده، منتج به ارائه تحلیلی ناقص از شجرۀ زقوم و نداشتن تبیین صحیح ارتباط آن با شجرۀ ملعونه شده است؛ ازاین‌رو بررسی جامع شجرۀ زقّوم و نقد دیدگاه نویسندۀ مقاله ضروری به نظر می‌‌رسد. نوشتار حاضر ضمن واکاوی واژۀ شجرۀ زقوم در شبکه معنایی قرآن، ارتباط یا نبود ارتباط آن با شجرۀ ملعونه را کنکاش کرده است. مقاله با وجود داشتن نقایص گفته‌شده، دارای نقاط قوتی مانند بررسی تمامی موارد کاربرد زقّوم در قرآن، ترسیم زیبای درختان پاک و بهشتی ضمن مقابله‌‌سازی با درخت زقّوم، استفاده از منابع لغوی و نقد نظرات آنان و بررسی تقابل دیدگاه ظاهرگرایان و عقل‌‌گرایان است. درخصوص نقاط ضعف مقاله این موارد مطرح است: استفاده مطلق از منابع اهل سنت و بی‌توجهی به منابع شیعه، منابع محدود مقاله، بی‌توجهی به روایات تفسیری دربارۀ شجرۀ ملعونه، شجرۀ ملعونه را به‌عنوان مصداق اصلی شجرۀ زقوم معرفی می‌‌کند. نقص عمدۀ مقاله خلط ارتباط شجرۀ ملعونه و شجرۀ زقّوم و مراجعه نکردن به سایر منابع و خصوصاً بی‌توجهی به روایاتی است که نشان می‌‌دهد شجرۀ ملعونه نمادی خاص برای گروهی خاص (بنی‌‌امیه) است. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به منابع کتابخانه‌‌ای انجام شده است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Review of the Article “Zaqqum” in the Encyclopedia of the Quran of Leiden

نویسندگان [English]

  • keyvan ehsani 1
  • fereiduon rezaei 2
  • fatemeh qanbari 3
1 Faculty Member of the Quran and Hadith Sciences Department, Faculty of Humanities, University of Arak, Arak, Iran
2 PhD Candidate of Quran and Hadith Sciences, Faculty of Humanities, University of Arak, Arak, Iran
3 Fatemeh Ghanbari: Graduate in Master of Interpretation of the Holy Quran, University of Quranic Sciences and Teachings, Qom, Iran
چکیده [English]

The article on “Zaqqum” in the Leiden Encyclopedia, written by Salwa Al-A’wa, examines the Zaqqum tree in the Quran, introducing the accursed tree in the Quran as the same tree known as Zaqqum, following the views of some Sunni commentators while disregarding other narrations of both sects. The one-sided perspective and lack of comprehensiveness by the author led to an incomplete analysis of the Zaqqum tree and an improper explanation of its relationship with the accursed tree. Therefore, a comprehensive examination of the Zaqqum tree and criticism of the author’s perspective seems necessary. Hence, this paper investigates the term “Zaqqum” in the Quranic semantic network and delves into its association or lack thereof with the accursed tree. Despite the aforementioned shortcomings, the article has strengths such as examining all instances of the usage of “Zaqqum” in the Quran, providing an eloquent depiction of pure and heavenly trees while contrasting them with the Zaqqum tree, utilizing lexical sources, criticizing their opinions, and exploring the conflict between apparent and rational views. The weaknesses of the article include exclusive reliance on Sunni sources, overlooking Shiite sources, limited resources, disregard for interpretive narrations concerning the accursed tree, and presenting the accursed tree as the primary instance of the Zqaqum tree. The intentional flaw of the article lies in conflating the relationship between the accursed tree and the Zaqqum tree and failing to refer to other sources, especially disregarding narrations indicating that the accursed tree is a particular symbol for a specific group (the Umayyads). This research was conducted using a descriptive-analytical method and library resourc

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quran
  • Orientalists
  • Leiden Encyclopedia
  • Zaqqum Tree
  • Salwa Al-Awa
  • Accursed Tree
  1. قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی، انتشارات عابدزاده، تهران: 1392.
  2. ابن‌ابی‏حاتم ‌‌رازی، عبدالرحمن بن محمد، تفسیر القرآن العظیم، مکتبة نزار مصطفى الباز، ریاض: چاپ سوم، 1419.
  3. ابن‌بابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، تحقیق ، على‌اکبر‌ غفارى، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: چاپ دوم، ‏1413 ق.
  4. آلوسى، محمود بن عبدالله، روح المعانی فی تفسیر القرآن، دارالکتب العلمیة، بیروت: 1415.
  5. بحرانی، هاشم بن سلیمان، البرهان فی تفسیر القرآن، دارالتفسیر، قم: 1375.
  6. بغوى، حسین بن مسعود، معالم التنزیل، دار إحیاء التراث العربی، بیروت: 1420.
  7. حویزی، عبدعلی بن جمعه، نورالثقلین، اسماعیلیان، قم: 1415.
  8. جعفریان، رسول، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهم‌السلام، انصاریان، قم: چاپ ششم، 1381.
  9. عسکری، سیدمرتضی، نقش ائمه علیهم‌السلام در احیای دین، مؤسسه علمی و فرهنگی علامه عسکری، قم: 1397.
  • ذهبی، شمس‌الدین، میزان الاعتدال فی نقد الرجال، علی محمد البجاوی، دار المعرفة للطباعة والنشر، بیروت: 1422.
  • رضایی‌اصفهانی، محمدعلی، درسنامه روش‌‌ها و گرایش‌‌های تفسیری قرآن، مرکز جهانی علوم اسلامی، قم: 1382 ه.ش.
  • رضایی‌اصفهانی، محمدعلی، «بررسی دایرة‌المعارف قرآن لایدن»، دوفصلنامه علمی قرآن پژوهی خاورشناسان، شماره اول، زمستان 1385.
  • رضایی‌‌اصفهانی، محمدعلی؛ رضوی، سیدکمال، «نقد مقاله ابزارهایی برای مطالعه علم قرآن اندرو ریپین»، دو فصلنامه علمی قرآن‌پژوهی خاورشناسان، سال دوازدهم، شماره 22، بهار و تابستان 1396.
  • زرکشی، أبوعبدالله بدرالدین، البرهان فی علوم القرآن؛ محمد أبوالفضل إبراهیم، دار إحیاء الکتب العربیة عیسى البابى الحلبی و شرکائه، بیروت: 1376.
  • سیوطى، عبدالرحمن بن ابى‏بکر، الدر المنثور فى التفسیر بالماثور، کتابخانه عمومى حضرت آیت‌الله‌العظمى مرعشى نجفىe، قم: 1404.
  • شهیدثانى، زین‌الدین‌بن‌على، منیة المرید، تحقیق رضا مختارى، مکتب الإعلام الإسلامی، قم: 1409.‌
  • طباطبایى، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، جامعه مدرسین حوزه علمیه، دفتر انتشارات اسلامى، قم: چاپ پنجم، 1374.
  • طبرسى، فضل بن حسن، ترجمه مجمع البیان‏، مترجم: حسین نورى‌همدانى، انتشارات فراهانى، تهران: بی‌‌تا.
  • طبرى، محمد بن جریر، جامع البیان فى تفسیر القرآن، دار المعرفة، بیروت: 1412.
  • فخر رازى، محمد بن عمر، التفسیر الکبیر، دار إحیاء التراث العربی، بیروت: چاپ سوم، 1420.
  • قانعی، علی؛ مرادی، فاطمه، بررسی مقاله علی‌بن‌ابی‌طالبj EQ، قرآن‌پژوهی خاورشناسان، سال پانزدهم، شماره 29، پاییز و زمستان 1399.
  • کلینى، محمد بن یعقوب‏، الکافی، مصحح: على‌اکبر غفارى و محمد آخوندى، دارالکتب الإسلامیة، تهران: چاپ چهارم، 1407.
  • مک اولیف، جین دمن، دایرة‌‌المعارف قرآن، انتشارات بریل، لیدن: 2001م.
  • مکارم‌شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، انتشارات دار الکتب الإسلامیة، تهران: چاپ دهم، 1371.
  • مؤدب، سیدرضا؛ موسوی‌مقدم، سیدمحمد، نقد دایرة‌المعارف قرآن لیدن بر اساس آراء و مبانی شیعه، فصلنامه علمی- پژوهشی شیعه‌‌شناسی، سال ششم، شماره 23، پاییز 1387.
  • نجازادگان، فتح‌‌الله، نقش پیش‌‌فرض‌‌ها و مبانی کلامی در فهم و تفسیر آیات قرآن، اندیشه نوین دینی، سال سوم، شماره نهم، تابستان 1386.

 

دوره 18، شماره 35 - شماره پیاپی 35
دوفصلنامه علمی قرآن‌پژوهی خاورشناسان (به شماره ثبت 5086/ 124 در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)
اسفند 1402
صفحه 257-280
  • تاریخ دریافت: 14 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 17 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 05 شهریور 1402