نقد گونه‌شناسی خاورشناسان در مکی و مدنی بودن آیات و سور قرآن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و فنون قرآن کریم، تهران، «نویسنده مسئول»:

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث، دانشکده علوم و فنون قرآن، تهران

چکیده

قرآن به‌‌عنوان مهمترین منبع دینی مسلمانان همواره کانون توجه بوده و از دیرباز تاکنون برای فهم آن توسط دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان تلاش‌‌های بسیاری انجام شده ‌‌است. از نکات مهم در خصوص قرآن، نزول تدریجی آن در طول 23 سال رسالت پیامبرa باتوجه‌به مقتضیات زمان و مکان نزول آن است که همین مسئله بر چگونگی فهم آن می‌‌افزاید. یکی از مباحث مهمی که از دوران صحابه تا به امروز در مجامع قرآن‌‌پژوه‌ مطرح ‌بوده، موضوع مکی و مدنی‌بودن آیات و سوره‌‌های قرآن است که در نحوه تحلیل و تفسیر آیات اثر دارد. روش پردازش مطالب در پژوهش حاضر به‌صورت توصیفی- تحلیلی است و پس از مطرح‌کردن دیدگاه دانشمندان مسلمان درخصوص مکی و مدنی‌بودن آیات و سور قرآن، بررسی و نقد نظرات خاورشناسان قرآن‌پژوه خواهد آمد و سپس گونه‌شناسی نظرات ایشان ارائه می‌شود. طبق دستاوردهای این پژوهش مجموعه نظرات پیرامون مکی و مدنی‌بودن آیات و سوره‌های قرآن کریم در پنج دسته گونه‌‌شناسی جای می‌گیرد: دیدگاه دوگانه گلدتسیهر؛ دیدگاه سه‌گانه لامنس و نویورث، دیدگاه چهاربخشی گوستاو وایل و نولدکه و رود ویل و بلاشر؛ دیدگاه شش‌بخشی ویلیام مولر، و دسته‌بندی محتوایی ریچارد بل و هرشفیلد. قابل‌توجه آنکه علی‌رغم تفاوت‌های بسیار در دسته‌بندی آیات بخش مکی، از یک بخش تا پنج بخش، خاورشناسان در یگانگی آیات و سوره‌های مدنی اختلافی نداشتند و همگی ایشان بخش مدنی را صرفاً یک گروه در نظر گرفته‌اند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Critique of the Orientalists’ Typology on Meccan and Medinan Nature of Quranic Verses and Surahs

نویسندگان [English]

  • Zohra Akhavan-Moqaddam 1
  • ahmad noori 2
1 Associate Professor and Faculty Member at the University of Sciences and Arts of the Quran, Tehran, Iran (Corresponding Author);
2 Master's Graduate in Quran and Hadith Sciences, Discipline of Quranic Sciences and Arts, Tehran, Iran
چکیده [English]

The Quran, as the most significant religious source for Muslims, has consistently been the focal point of attention, and from ancient times until now, numerous efforts have been made by Muslim and non-Muslim scholars to comprehend it. One of the crucial aspects regarding the Quran is its gradual revelation over the course of 23 years of the Prophet's mission, taking into account the exigencies of time and place, which further enriches its understanding. An important topic that has been discussed in Quranic studies from the time of the companions of the Prophet to the present day is the classification of Meccan and Medinan verses and surahs, which influences the approach to analyzing and interpreting the verses. The present research employs a descriptive-analytical methodology, and after presenting the viewpoints of Muslim scholars regarding the Meccan and Medinan nature of Quranic verses and surahs, it examines and critiques the opinions of Orientalist scholars in this regard, followed by a typology of their perspectives. Based on the findings of this study, the collection of opinions concerning the Meccan and Medinan nature of Quranic verses and surahs falls into five typological categories: Goldziher's dual perspective; Lamens and Nöldeke's tripartite perspective; Gustav Weil, Rodwell, and Blachère's four-part perspective; William Muir's six-part perspective; and the thematic classification by Richard Bell and Herschfeld. Notably, despite the significant variations in categorizing Meccan verses, ranging from one to five categories, Orientalists exhibited unanimity in considering the Medinan verses and surahs as a singular group, without discord, thus treating the Medinan section as a unified entity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quranic Exegesis
  • Meccan and Medinan
  • Orientalists
  • Abrogation Theory
  • Revelation Methodology
  1. منابع

    1. قرآن کریم، ترجمه: محمدعلی رضایی اصفهانی و جمعی از اساتید جامعة المصطفی، انتشارات بین‌المللی المصطفی، قم: چاپ دوم، 1388.
    2. اسکندرلو، محمدجواد، مستشرقان و تاریخ‌گذاری قرآن، قم: پژوهش‌های تفسیر و علوم قرآن، 1385 ش.
    3. بدوی، عبدالرحمن، دفاع از قرآن در برابر آرای خاورشناسان، ترجمه: حسین سیدی، مشهد: به‌نشر، 1383.
    4. بل، ریچارد، درآمدی بر تاریخ قرآن، با بازنگری و بازنگاری مونتگمری وات، ترجمه‌ بهاءالدین خرمشاهی‌، تهران: امیرکبیر 1380 ش.
    5. بلاشر، رژی، در آستانه‌ قرآن، ترجمه: محمود رامیار، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ پنجم، 1376 ش.
    6. حکیم، سیدمحمدباقر، علوم القرآن، طهران: المجمع العلمی الاسلامی، 1403 ق.
    7. دروزه، محمد عزّه، التفسیر الحدیث، قاهره: دارالغرب الاسلامى، چاپ دوم، 1421 ه.
    8. زرقانی، محمد عبدالعزیم، مناهل ‌العرفان فی علوم‌القرآن، بیروت: دارال‍ک‍ت‍اب‌ ال‍ع‍رب‍ی‌، دوم، 1417 ق.
    9. زرکشی، محمد بن عبدالله، البرهان فی علوم القرآن، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، دار احیاء الکتب العربیه، 1376 ق.
    10. سیدقطب، فی ظلال‌القرآن، بیروت: دارالشروق، نوزدهم، 1425 ق.
    11. سیوطی، عبدالرحمن، الاتقان فی علوم القرآن، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، انتشارات شریف رضی، بی‌تا.
    12. طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: دارالهجره، 1426.
    13. کلینی، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، تهران: دارالکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407 ق.
    14. گلدتسیهر، ایگناس، العقیدة و الشریعة فی الاسلام، بیروت: داراسرا، 1946 م.
    15. معرفت، محمد هادی، تاریخ قرآن، تهران: سمت، چاپ هشتم، 1385 ش.
    16. ــــــــــ، التمهید فی علوم القرآن، قم، انتشارات التمهید، 1388.
    17. Weill, Gustave, Historisch-kritische Einleitung in dem Koran, Bielefeld: Velhagen.1 ed, 1844.
    18. Hartwig Hirschfield, New Researeches into The Composition and Exegesis of the Qoran, London, royal, asiatis society, 1902.
    19. Lammens, hanry. Lislam, croyances et institution, 3em edi Beyrouth, 1943.
    20. Angelika, “Sura” in j. d. McAuliffe(ed), 5 vols. Encyclopaedia of the quran. (leiden: Brill, 2001-6), vol. 5.
    21. Noldeke, Theodor,the koran, the origins of the koran, edited by ibn warraq, 1998.
    22. Bell, Richard, Introduction to the Qurʾān, Edit by: William Montgomery Watt, Edinburgh. University Press Series, 1970.
    23. Rodwell, j. m. The Koran Dent, Iondon, royal, asiatis society, 1909.
    24. Muir, William, The coran, its compoction and Theching, London, cociety for Romoting Christian Knowledg, 1878.

     

دوره 18، شماره 34 - شماره پیاپی 34
دوفصلنامه علمی قرآن‌پژوهی خاورشناسان (به شماره ثبت 5086/ 124 در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) سال هجدهم، شماره 34، بهار و تابستان 1402ش
شهریور 1402
صفحه 199-224
  • تاریخ دریافت: 30 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 30 شهریور 1402