مستشرقان و داستان‌های قرآنی

نویسندگان

چکیده

یکی از ابزارهای مهمّ تعلیم و تربیت که اثر فوق العاده‌ای در رشد و تربیت افراد و به تبع آن جامعه دارد، استفاده از هنر قصه‌گویی در قالب ارائه الگو و نمونه ارزش‌ها و ضدّ ارزش‌هاست. وقتی انسان‌ها ویژگی‌های مثبت و منفی و صفات نیک و بد را در وجود نمونه‌های عینی، متبلور و متجلّی می‌بینند، بیشترین اثرپذیری و عبرت‌آموزی را خواهند داشت. قصّه‌های تاریخی منبع غنی و سرشاری از عبرت‌ها هستند؛ زیرا افراد با خواندن تاریخی که در قالب داستان بیان شده، عوامل سعادت و شقاوت گذشتگان را به صورت محسوس درک می‌کنند و خود را در کنار نقش آفرینان داستان احساس می‌نمایند و عامل پیروزی یا شکست آنان را با چشم عبرت می‌پذیرند. قرآن از این هنر به نحو احسن بهره برده و در مواردی آن را از حالت نقل صرف خارج کرده و جنبه تربیتی و هدایتی به آن بخشیده است و در راستای همین هدف از ذکر جزئیات پرهیز کرده است، اما این هنر بی بدیل قرآن در مواردی از سوی مستشرقان مورد خدشه قرار گرفته و اشکالاتی بر آن وارد شده است. در نوشتار حاضر، این اشکالات مورد بررسی و نقد قرار گرفته و هنر قرآن در استفاده درست و کاربردی از قصه‌گویی به عنوان شاخه‌ای تأثیرگذار در علوم انسانی نشان داده شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Orientalists and the art of Quran’s storytelling

نویسندگان [English]

  • Abdul Hussein Shourcha
  • Samira Hayati
چکیده [English]

One of the most important means of education, which has an extraordinary effect on the growth of individuals and, consequently, society, is the use of storytelling. Through this art one can introduce exemplary lives, values and anti-values. Historical tales are a rich source [of cognition] and replete of lessons to be taken. For people, by reading history in the form of a story, perceive which factors led to the ancients’ prosperity and adversity. And they feel sympathy towards the role-makers of the story. Seeing their victory or failure will help them take precious lessons. The author makes use of documentary research method in this article. He, in addition to describing and categorizing the Orientalists’ views, analyzes and criticizes their viewpoints. According to him, the Qur'an has used this art in its best possible manner. And in some cases, the Quran has removed it from the state of purely telling-tales and has given it a pedagogical and guiding aspect. Thus, it has refrained from mentioning the details of the stories as it is and was used to be the case among the people. Given this unparalleled art of the Quran, the orientalists, have raised some questions and doubts to damage it. In this article, such views of the Orientalists have been criticized and it has become clear that the Holy Quran has employed the art of storytelling in a correct way and this art still is an influential branch in the humanities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Holy Quran
  • Prophet
  • Orientalists
  • Storytelling