بررسی دیدگاه کلود ژیلیو درباره تعلیم‌‌دهندگان پیامبر اسلام

نویسندگان

1 استاد دانشگاه تهران

2 دانش‌آموخته دکتری رشته الهیات و معارف اسلامی، گرایش علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی

چکیده

درباره‌ قرآن کریم از ابتدای نزول تا امروز شبهات گوناگونی مطرح شده است. یکی از این شبهات تردید در منشأ قرآن کریم و وحیانی بودن آن است. یکی از صورت‌های این شبهه، تعلیم یافتن پیامبر اکرم از افرادی نصرانی یا یهودی است که در زمان رسول خدا شکل گرفت و قرآن کریم در سوره نحل در صدد پاسخگویی به آن بر آمده تا ساحت پیامبر را از آن پاک نماید. این شبهه پس از گذر قرن‌ها تا امروز باقی است و یکی از مدخل‌های دائرة المعارف قرآن لیدن به آن اختصاص یافته است. کلود ژیلیو در این مدخل تلاش کرده است با نقل گزارش‌های متعدد تاریخی از منابع اسلامی این موضوع را تبیین نماید، اما در نهایت برداشتی که از این روایات تاریخی دارد این شبهه را به اثبات می‌رساند که محتوای سوره‌ای مکی تحت تعلیم و تأثیر تعلیم دهندگان ادعایی پیامبر شکل گرفته است، در حالی که مهم‌ترین دلیل در نفی ادعای او نص صریح آیه 103 سوره نحل و دیگر آیاتی است که بر وحیانی بودن قرآن کریم تأکید دارد. روایات تاریخی نیز تنها از ارتباط پیامبر با این افراد سخن می‌گویند نه تعلیم یافتن پیامبر از ایشان و برخی از این از ارتباط‌ها جز ساعتی به طول نینجامیده است حتی برخی از آنها پس از بعثت بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Critique of Claude Gilliot’s View on Teachers of the Prophet of Islam

نویسندگان [English]

  • Majid Ma’aref 1
  • Somayyeh Khalili Ashtiyani 2
1 استاد دانشگاه تهران
2 دانش‌آموخته دکتری رشته الهیات و معارف اسلامی، گرایش علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
چکیده [English]

Criticisms and doubts about the Quran have existed from its revelation to the present day. One such criticism pertains to doubts about the origin of the Holy Quran and its revelation. One version of this criticism is that the Prophet of Islam was taught by Christian or Jewish people. The Quran responds to this challenge in chapter al-Nahl (Q. 16). This challenge has persisted to this day, and Leiden’s Encyclopaedia of the Qurān has dedicated on entry to it. In this entry the author, Claude Gilliot, attempts to explicate the matter by citing a variety of historical reports from Islamic sources. Ultimately, he concludes that a Meccan chapter was developed under the instruction and influence of such supposed teachers of the Prophet. However, the most important evidence dismissing these claims is Q. 16:103 as well as other Quranic verses that emphasize the Quran as revelation. Historical reports only state that the Prophet came into contact with these individuals, not that he was taught by them. In fact, in some of these cases, the contact only lasted for a few hours or occurred after the Prophet’s appointment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leiden’s Encyclopaedia of the Qurān
  • Claude Gilliot
  • Muhammad
  • teachers
  • Mecca
دوره 10، شماره 19
سال دهم، شماره 19، پاییز و زمستان 1394ش
اسفند 1394
صفحه 31-45
  • تاریخ دریافت: 03 خرداد 1394
  • تاریخ بازنگری: 26 شهریور 1394
  • تاریخ پذیرش: 20 دی 1394