مستشرقان و مسئله تحریف

نویسنده

استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه ولی عصر رفسنجان

چکیده

در رهیافت مسلمانان، متن قرآن اصالت و حجیت خود را در گذر زمان اصلاً از دست نداده، و هیچ گونه تحریفی در آن واقع نشده است و زمینه‌های موجود در روایات تاریخی که در ظاهر بر وقوع تحریف زیاده و نقصان دلالت دارند از حیث قواعد حدیث‌شناختی و مبانی شریعت نامعتبر بوده و به فرض انطباق با واقعیت،‌حمل بر انگیزه‌‌های فرقه‌ای و داوری‌های مغرضانه خواهد شد. در نگرش خاورشناسان نیز تفاوت در روش‌ها و انگیزه‌ها،‌دو دیدگاه موافق و مخالف با تحریف قرآن را رقم زده است که با تحلیل و تطبیق دیدگاههای دو طرف معلوم شد که مستندات مستشرقان معتقد به تحریف (اعم از زیاده، نقصان، جابجایی، اختلاف در قرائات) در ترازوی نقد تمام عیار،‌ از اعتماد آنان به منابع نامعتبر و گزارشهای خلاف تاریخ ‌در جهت القای شبهه و دودستگی در میان گروه‌های مسلمان حکایت دارد. در نقطه مقابل، مستشرقان معتقد به مصونیت قرآن از تحریف نیز،‌ در فضای پاسخ‌دهی به حس کنجکاوی و حقیقت‌جویانه خود،‌ از یک سو، به فرآیندهای تاریخی شکل‌گیری و جمع قرآن دقت کافی نشان داده و در ضمن پرهیز از تهمت و نسبت‌های نادرست،‌ هم به شیوه نتیجه‌گیری موافقان تحریف انتقاد کرده‌ و هم خود دلایلی را در حفظ اصالت و قداست متن قرآن ارائه داده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Orientalists and the problem of corruption

نویسنده [English]

  • Ahmad Gharaee Soltan Abadi
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه ولی عصر رفسنجان
چکیده [English]

In Muslim's view, the text of the Quran has not lost its authority and authenticity during the time, and has not experienced any corruption. Some historical records present context that seemingly imply the addition or deletion corruptions in the Quran. These are invalid based on the tradition analysis rules and the Islamic Law principles. Even if they were congruent with the reality, they would be considered as stemming from sectarian motivations and biased judgments. In the Orientalists' view, too, the difference in methods and motivations has led to emergence of stances for and against the Quran corruption issue. A deep analysis and comparison of these two stances reveal that the evidences relied on by the Orientalists who believe in the corruption (including addition, deletion, displacement, and difference in Readings) are from invalid resources and untrue historical reports. These evidences are used to create doubts and bring about conflicts among different groups of Muslims. On the contrary, the Orientalists who believe in the non-corruption of the Quran have tried to satiate their inclination for query and truth. In this vein, they have paid due attention to the historical processes of the collection and compilation of the written manuscript of the Quran. While refraining from attribution of false charges and accusations, they have criticized the methods of analysis used by the pro-corruption Orientalists, and at the same time, they have provided reasons that support the authenticity and inviolability of the Quran text

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Quran
  • Orientalists
  • corruption
دوره 10، شماره 18
سال دهم، شماره 18، بهار و تابستان 1394ش
شهریور 1394
صفحه 107-136
  • تاریخ دریافت: 20 فروردین 1394
  • تاریخ بازنگری: 26 خرداد 1394
  • تاریخ پذیرش: 20 تیر 1394