بررسی مقاله قرآن از دایره المعارف اسلام

نویسندگان

1 دانشیار جامعة المصطفی العالمیة

2 سطح 4 حوزه علمیه قم و دانشجوی دکترای آشنایی با منابع اسلامی دانشگاه معارف

چکیده

مقاله و مدخل «قرآن» از «دایرة المعارف اسلام»، چاپ لایدن، توسط «آلفورد تی وِلچ» و «جیمز داگلاس پیرسون» به رشته تحریر درآمده و دارای نکات قوت و ضعف است. برخی از نکات ذکر شده در این مقاله، حکایت از عدم شناخت و اطلاع کافی نویسنده آن، از دین اسلام و قرآن دارد. همچنین متن مقاله که نوشته «آلفورد تی ولچ» است، حکایت از آن دارد که وی، درباره قرآن، پیش‌فرضی دارد. در ظاهر، وی با در نظر داشتن این مطلب که سابقه نزول قرآن، تنها در 20 سال اول ظهور پیامبر اسلام خلاصه می‌شود، به طرح مباحث پرداخته است. وی، در تمام مباحث خود، این فرضیه را گسترس داده و تلاش می‌کند تا با توجه به موضوعات گوناگون، پیش‌فرض خود را مبنی بر ظهور تحول افکار و عقائد در قرآن به اثبات برساند. وی، بر این اساس، حتی واژگان قرآن، محتوای آیات، احکام عملی و سبک بیان و تعابیر قرآن را دارای نوعی تطور دانسته و در زمینه تاریخ‌گذاری سوره‌های قرآن، بیشتر، پیرو مکتب «بِل» است. این مسأله، به ویژه در بخش‌هایی، همانند اشتقاق واژه قرآن، قرآن و محمد، تاریخ‌گذاری متن و تاریخ قرآن پس از سال یازدهم هجری قمری، قابل مشاهده است. پی‌آمد این پیش‌فرض، آن است که قرآن، هیچ سابقه نزول دفعی بر قلب پیامبر اسلام نداشته است، در حالی که دیدگاه بسیاری از دانشمندان اسلامی، خلاف آن است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examination of the “Quran” entry in the Encyclopedia of Islam

نویسندگان [English]

  • Hussain Alavi Mehr 1
  • Akbar Mahmoudi 2
1 دانشیار جامعة المصطفی العالمیة
2 Seminary and University Lecturer
چکیده [English]

A look at the entry "Quran" in the Encyclopedia of Islam, published by Leiden, reveals its authors' lack of familiarity with and information about Islam and the Quran. Moreover, the article text that is written by Alford T. Welch implies that he has a presupposition toward the Quran, i.e. the Quran was revealed only during the first 20 years of the prophetic mission of the Holy Prophet of Islam (s). He has developed this assumption in all his discussions, and regarding every topic, he has tried to prove the presupposition that there has been an evolution in thoughts and beliefs in the Quran. He has even considered the vocabulary of the Quran, the content of the verses, the canonic rules, the manner of presentation, and the expressions of the Quran to follow a kind of evolution. Regarding the dating of the Quranic verses, he seems to be a follower of Richard Bell School. The consequence of his presupposition is that there had never been such a thing as an all-at-once revelation of the Quran to the heart of the Prophet of Islam (s), a view that is against the viewpoint of many Islamic scholars

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Encyclopedia of Islam
  • Alford T. Welch
دوره 10، شماره 18
سال دهم، شماره 18، بهار و تابستان 1394ش
شهریور 1394
صفحه 9-40
  • تاریخ دریافت: 17 فروردین 1394
  • تاریخ بازنگری: 26 خرداد 1394
  • تاریخ پذیرش: 10 مرداد 1394