بررسی معنای وحی از منظر مستشرقان

نویسنده

(دکترای فلسفه تطبیقی) عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا

چکیده

مسلمانان براین اندیشه‌اند که اساسنامه اسلام، قرآن است و قرآن وحی الهی و مصدر و منبع آن خداست، اما بسیاری از مستشرقان مدعی اسلام‌شناسی در مورد منبع، مصدر، مبنا و تلقی وحی اختلاف نظر جدی با قاطبه مسلمانان دارند؛ از این‌رو به‌جا و سزاست که مصدر و معنا و مبنای وحی از منظرمستشرقان مورد کاوش و پرسش جدی قرار گیرد تا روشن گردد: اول) تلقی ایشان از وحی چیست؟ دوم) مبنای این تلقی کدام است؟ سوم) آبشخور و مأخذ آن تلقی و این مبنا چیست؟ چهارم) این دسته از مستشرقان از پافشاری خود بر این دریافت و القای آن به دیگران، در پی چه هستند؟
در این راستا برای رسیدن به پاسخ پرسش‌های فوق لازم است ابتدا تلقی ایشان را از وحی و مبانی آن را از حیث معرفت‌شناختی، زبان‌شناختی، معنا‌شناختی و روش‌شناختی برکاویم تا از این رهگذر، هم مسیر نقد تلقی ایشان از وحی هموارتر گردد و هم انگیزه نهفته در پس آن آشکارتر شود. این نوشتار با تأکید و توجه به نکات فوق، به رشته تحریر در آمده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Contemplation on the meaning of revelation of orientalist perspective

نویسنده [English]

  • Abdul Redha Baqi
(دکترای فلسفه تطبیقی) عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا
چکیده [English]

Muslims are of the opinion that the source of Islam is the Qur’an and believe that it is from God and is a revealed book. However, most of the orientalists who claim to be Islamic experts have serious disagreement with regard to Islamic Source, origin, foundation and revelation with Muslims. Therefore, there is a serious need to analyze the origin, foundation and resource of the revelation. So that it should be clear that first what do they mean by revelation? Secondly, what is the base of their understanding? Thirdly, what is the source and base of their opinion? Fourthly, why these Orientalists insist on their findings and want to inseminate the same to others and by this what objective they are looking for? Hence, in this context it is necessary to answer the aforementioned questions and deal with the concept of revelation from its fundamentals using epistemological, linguistically, semantically and methodological sciences. Through this, the process of orientalists’ criticism to revelation will be much clear and smooth and at the same time it will clear the motivation lying behind orientalists’ insistence upon inseminating their understandings

کلیدواژه‌ها [English]

  • Revelation
  • Orientalists
  • Meaning of revelation
  • origin of revelation
  • Source of revelation
  • Linguistic
  • epistemology
  • Semantic
دوره 9، شماره 17
سال نهم، شماره 17، پاییز و زمستان 1393ش
اسفند 1393
صفحه 53-88
  • تاریخ دریافت: 06 خرداد 1392
  • تاریخ بازنگری: 26 مرداد 1393
  • تاریخ پذیرش: 14 آذر 1393