مفهوم اُمّی بودن پیامبر و ادعای مستشرقان

نویسنده

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن

چکیده

واژه «اُمّی» که در قرآن و روایات اسلامی به کار رفته است، در هر مورد مفهوم خاصی دارد. در قرآن پیامبر اسلام دو بار به این صفت متّصف شده است.
علمای لغت و تفسیر، «امّی» را به کسی می‌گفتند که خواندن و نوشتن نمی‌توانست، از این جهت اعتقاد بر این بود که پیامبر مانند توده مردم عرب خواندن و نوشتن نمی‌دانست. در قسمت اوّل مقاله ابتدا مفهوم این واژه را درکتب لغت بیان و نظرهای مختلف درباره واژه «امی» را از قول علما و مفسران می‌آوریم، سپس نظر مختار را با دلایل و شواهد انتخاب می‌کنیم.
در بخش دوم مقاله با توجه به این‌که مستشرقان در مورد «امّی» بودن پیامبر اختلاف دارند و گاه با هدف رسیدن به مصدر غیر وحیانی برای قرآن، حضرت را غیر امّی معرفی نموده‌اند، نظر برخی مستشرقان را به صورت موافق و مخالف ذکر و بررسی و نقد می‌کنیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Orientalist View on the Unschooled Prophet (s)

نویسنده [English]

  • Ma’sumeh Dawlatabadi
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
چکیده [English]

The term ummi (unschooled) is applied both in the Qur’an and in Islamic Narrations. In every case, it holds a different meaning. Ummi has been attributed to the holy Prophet (s) twice in the Qur’an.
Ummi (unschooled) in the view of lexicographers and exegetes is a person who neither can write nor read. Consequently, it was believed that the Prophet (s), like other Arabs, could neither write nor read. In the first part of the article, the meaning of this term will be discussed based on lexicography books. Then the different views of religious authorities and exegetes on the term ummi are presented and the author’s view in this regard is presented with evidence.
Orientalists hold different ideas about the Prophet (s) regarding the concept of ummi. Some posit that he was not unschooled to attribute a non-revelational source to the Quran. Various ideas of orientalists are presented here.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Qur’an
  • unschooled
  • Orientalists
دوره 5، شماره 9
سال پنجم، شماره 9، پاییز و زمستان 89
اسفند 1389
صفحه 45-76
  • تاریخ دریافت: 28 شهریور 1389
  • تاریخ بازنگری: 10 مهر 1389
  • تاریخ پذیرش: 24 مهر 1389