نقد دیدگاه‌های مستشرقان در رابطه با تعارض قرآن و علوم طبیعی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه

2 کارشناسی ارشد تفسیر و علوم قرآن

چکیده

برخی از مستشرقان با طرح موضوع تعارض قرآن و علوم طبیعی، شبهاتی در این زمینه مطرح نموده‌اند که بیشتر آنها در حوزة مباحث کیهان‌شناسی و نجوم بوده است.
مستشرقانی همچون آنجلیکا نیورث، پائول‌کونیتچ، احمد دلال و ماهر جرّار در دایرة‌‌المعارف قرآن لایدن، مسألة هفت آسمان، آفرینش جهان در شش روز، حرکت خورشید، حرکت زمین و شهاب‌ها که در قرآن ذکر شده است، با هیئت بطلمیوسی ـ ارسطویی مطابقت داده‌، با اکتشافات جدید نجومی متعارض دانسته‌اند.
این مقاله بعد از بررسی دیدگاه‌های مستشرقان مذکور اثبات می‌کند که تعارض میان قرآن و علوم طبیعی وجود ندارد؛ زیرا غالب این تعارضات به تعارض علم با نظر دانشمندان اسلامی بر می‌گردد نه تعارض قرآن و علم.
البته در برخی از موارد، تعارض فرضیه‌های اثبات نشدة علمی با آیات قرآن مطرح شده، که این تعارض ظاهری است و با تأمل برطرف می‌شود، پس حقیقت، تعارض نیست. علوم‌تجربی «قطع مطابق واقع» به ما نمی‌دهد و چنین ادعایی هم ندارد، بلکه خطاپذیر است؛ بنابراین، عقل به ما حکم می‌کند که دلیل قطعی قرآنی را بر دلیل ظنی (نظریه‌های علمی) ترجیح دهیم. شایان ذکر است که مدل قرآنی کیهان‌شناسی با بسیاری از مبانی و گزاره‌های مدل بطلمیوسی ـ ارسطویی در تعارض صریح است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A review of Orientalists’ opinion on contradiction of the Quran with natural sciences

نویسندگان [English]

  • Sayyed Isa Mostarhami 1
  • Ali Akbar Farahi Bakhshayish 2
1 عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه
2 کارشناسی ارشد تفسیر و علوم قرآن
چکیده [English]

Some Orientalists have assumed that there is contradiction between the Quran and the natural sciences. Thus, they have posed many doubts particularly in regard with the so-called contradictions of the Quran with cosmos and astronomy. In the Leiden Encyclopedia of the Quran, the Orientalists such as Angelika Neuwirth, Paul Konitech, Ahmad Dallal and Maher Jarrar compare the Quranic cosmic version with Ptolemaic system about the seven heavens, God’s creation of the heavens and the earth in six days, the course movements of the sun, the earth and the shooting stars; and concluded that the Quranic points are not in harmony with the new cosmic theories. This article after studying the Orientalists’ views proves that there is no contradiction between the Quran and natural sciences; for most of these contradictions trace back to the theories of the Muslim intellectuals rather than contradiction between the Quran and science. However, in some cases there are apparent contradictions because they propounded contradictions between the Quran and the unsubstantiated hypotheses. The empirical sciences do not give us a certain knowledge that should completely represent the facts in the ground, nor do these sciences have such a claim. Empirical sciences are erroneous. Thus it would be rational to give priority to the certain argument of the Quran rather than the probable reasoning of the empirical sciences [scientific theories]. It is to be kept in mind that the Quranic cosmic model is in explicit contradiction with most of the propositions cited in the Aristotelian- Ptolemaic system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Quran
  • Natural Sciences
  • Apparent Contradiction
  • Orientalists