تعامل دیدگاه‌های سیدحسین نصر با اهل کتاب در کتاب تفسیر معاصرانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار جامعه المصطفی العالمیه

چکیده

تفسیر معاصرانه قرآن کریم در محیطی مسیحیانه به نگارش درآمده است، قرآن کریم، اصل دین یهود و مسیحیت و حضرت موسی و عیسی را از پیامبران الهی می‌داند که کتاب تورات بر حضرت موسی و انجیل بر حضرت عیسی نازل شده است؛ اما قرآن کریم رفتار و اندیشه‌هایی از یهودیان و مسیحیان را مورد نقد قرار داده است، به‌ویژه برخورداری‌های یهود در زمان پیامبر اسلام J را موردانتقاد قرار می‌دهد و در مواردی به تکفیر آنان پرداخته است. تفسیر معاصرانه قرآن کریم با سرویراستاری سید حسین نصر، به‌طور جانب‌دارانه دین یهود و مسیحیت در دوران معاصر را به‌حق دانسته و نسبت به برخی عقاید و اندیشه‌های باطل آنان توجیه نموده یا سرپوش گذاشته است. در این مقاله به‌نقد برخی از دیدگاه‌های جانب‌دارانه این تفسیر در تعامل با اهل کتاب پرداخته شده است. تکثرگرایی دینی که در این تفسیر تأییدشده است، موردنقد جدی مفسران و آیات قرآن و روایات اسلامی است. عدم تحریف کتاب مقدس که موردحمایت این تفسیر قرار گرفته است، طبق دلایل فراوانی از آیات و روایات و دیدگاه‌های مفسران مردود شمرده شده است. مسئله تثلیث که در قرآن کریم موجب کفر شمرده شده است، در میان مسیحیت امروز عمومیت داشته و با هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Interaction of Seyyed Hossein Nasr's views with the people of the book in the book of contemporary commentary

نویسنده [English]

  • Hussain Alavi Mehr
Associate professor of Al – Mustafa international university
چکیده [English]

“The Contemporary Interpretation of the Holy Quran” [= “The Study Quran”] is written in a Christian environment. In the Holy Quran, the principle of the religions of Judaism and Christianity is discussed and Moses and Jesus are considered as the divine prophets. The Torah [= Old Testament] was revealed to Moses and the Bible [= New Testament] to Jesus while Quran has criticized the behavior and thoughts of Jews and Christians, especially criticized the Jews’ actions during the time of the Prophet of Islam (P.B.U.H.) and has excommunicated them in some instances. “The Contemporary Interpretation of the Holy Quran” [= “The Study Quran”] edited by Seyyed Hussein Nasr have biasedly justified Judaism and Christianity in the contemporary era and has justified or covered up some of their false beliefs and ideas. The current article criticizes some of the biased views of this interpretation in dealing with the People of the Book [Ahl al-Kitab]. The religious pluralism accepted in this exegesis is severely criticized by the commentators and verses of the Quran and Islamic narrations. The non-distortion of the Bible which is affirmed by this exegesis has been rejected for many reasons by the verses, hadiths and views of the commentators. The Holy Quran considered the issue of Trinity as a cause of disbelief which in common in contemporary Christianity or there is no plausible justification for it and also considering temporary Hellfire for the Jews is quite different from that of the getting some Muslims out of hell.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interaction with the People of the Book [Ahl al-Kitab]
  • “The Contemporary Interpretation of the Holy Quran” [= “The Study Quran”]
  • Seyyed Hossein Nasr
  • Critique of the Book of “The Contemporary Interpretation” [= “The Study Quran”]
  • Critique of Religious Pluralism
  1. ترجمه قرآن کریم، رضایی اصفهانی، محمدعلی، ‌موسسه تحقیقاتی فرهنگی دارالذکر، قم: 1383ش.
  2. ابن‌بابویه (صدوق)، محمد‌بن ‌علی‌، عیون اخبار الرضا، ‌نشر اسلامی، ‌قم: 1378 ش.
  3. ابن‌عطیة، عبدالحق، المحرر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، دار الکتب العلمیة، بیروت: 1413 ق.
  4. باربور، ایان، علم و دین، مرکز نشر دانشگاهی، تهران: 1374.
  5. بحرانی، سید هاشم بن سلیمان، البرهان فی تفسیر القرآن، مؤسسه اسماعلیان، قم: بی‌تا.
  6. توفیقی، حسین، آشنایی با ادیان بزرگ، انتشارات کتاب طه (وابسته به موسسه فرهنگی طه)، تهران: 1379.
  7. خسروپناه، عبدالحسین، مسائل جدید کلامی و فلسفه دین (2)، انتشارات مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی، قم: 1393.
  8. رازی، ابوالفتوح، روض‌الجنان و روح الجنان، تصحیح: محمدجعفر ناصح، انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد: 1371 ش.
  9. طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، منشورات مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، بیروت: 1393 هـ. ق.
  10. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، دارالمعرفه، بیروت: 1408 ق.
  11. فخر رازی، محمد بن عمر، التفسیر الکبیر، دارالمعرفه، بیروت: 1406 ق.
  12. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، مؤسسه الوفا، بیروت: 1404 ق.
  13. مصباح یزدی، محمد تقی، راه و راهنماشناسی، بوستان کتاب، قم: 1383ش.
  14. مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، تفسیر نمونه، دارالکتب ‌الاسلامیه، تهران: 1373 ش.
  15. نصر، سید حسین، تفسیر معاصرانه قرآن کریم، ترجمه: انشالله رحمتی، انتشارات سوفیا، تهران: 1399
دوره 16، شماره 30
سال شانزدهم، شماره 30،بهار و تابستان 1400 ش
شهریور 1400
صفحه 163-181
  • تاریخ دریافت: 20 فروردین 1400
  • تاریخ بازنگری: 04 اردیبهشت 1400
  • تاریخ پذیرش: 04 تیر 1400