نگرش‌های انتقادی معاصر و قرآن

نویسنده

چکیده

چکیده:
این مقاله شامل دو بخش است:
بخش نخست ترجمه مقاله
«نگرش‌های انتقادی معاصر و قرآن»
(Contemporary Critical Practices and Quran)
 محمد آرکون M. Arkun)) مستشرق فرانسوی (جزایری الاصل) در دائرة المعارف قرآن لایدن است که به نقد و بررسی شیوه سنّتی مفسران قرآن می‌پردازد و بر مقایسه پژوهشهای قرآن و کتاب مقدس تأکید می‌ورزد. سپس شیوه‌های جدید همچون زبان شناسی، نشانه شناسی را مورد توجه قرار می‌دهد و سه شیوه تحلیل  تاریخی، روانشناختی و جامعه شناختی را برای پژوهشهای قرآنی پیشنهاد می‌کند و در پایان پیشنهاد تألیف یک دائرة‌المعارف انتقادی نسبت به قرآن را مطرح می‌سازد.
و در بخش دوم بررسی و نقد دیدگاههای آرکون است، در این بخش نخست با اشاره به زندگی  آرکون و تأثیرات فرهنگ عربی و استشراقی بر رویکردهای او، به ذکر نقاط مثبت و منفی مقاله پرداخته شده و دیدگاه آرکون در مورد «حقانیت» و «کتاب بودن قرآن» نقد شده است و با پذیرش ضرورت تحلیل تاریخی، رواشناختی و جامعه شناختی در تفسیر قرآن، به تمایز‌های قرآن و عهدین اشاره شده و دیدگاه آرکون نقد شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Contemporary Critical practices and Quran

نویسنده [English]

  • Mohammad Ali Rezaee Isfahani
چکیده [English]

This article includes two parts: the first part is a translation of the article: “Contemporary Critical Practices and the Quran” by Mohammad Arkun, a French orientalist (originally Algerian) who analyzes and criticizes the traditional method of Quran’s interpreters and emphasizes the comparison between Quran and the Holy Bible’s researches. He then draws attention to new methods such as linguistics and semiotics and at the end he suggests the three methods of historical, psychological and sociological analysis for Quranic researches. He finally suggests writing a critical encyclopedia about Quran. The second part of this article includes analysis and criticism of Arkun’s views. In this part, first mentioning Arkun’s bibliography and the effects of Arab and orientalism culture on his approaches, positive and negative points of his article are mentioned and his view about “rightfulness” and “Quran being as a heavenly and revealed book” is criticized. Also accepting the necessity of having historical, psychological and sociological analysis regarding Quran’s interpretation, the differences between Quran and the Old and New Testaments are mentioned and Arkun’s view in this regard is criticized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quran
  • methods of research
  • critical works
  • Semiotics
  • linguistics
  • historical interpretation
  • psychological interpretation
  • sociological interpretation
  • Mohammad Arkun
  • Quran Encyclopedia of Leiden
  • Orientalists