نقد دیدگاه مستشرقان در مورد جبر در قرآن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار جامعة المصطفی العالمیة و عضو هیئت علمی پاره وقت مرکز پژوهشی قرآن کریم المهدی

2 دانش‌آموخته دکتری تفسیر تطبیقی جامعة المصطفی العالمیة

چکیده

نوشتار حاضر تلاشی است جهت بررسی دیدگاه مستشرقان راجع به جبر و اختیار در قرآن کریم، و این امر به اندازه دفاع از اسلام ضرورت و اهمیت دارد، زیرا مستشرقان در عرصه‌های مختلف موجب تخریب چهره اسلام شده‌اند، موضوع جبر و اختیار در اسلام از جمله عرصه‌هایی است که مستشرقان در تحلیل آن دچار اشتباه شده‌اند و در نتیجه دیدگاه‌های گوناگونی ارائه داده موجب تخریب چهره اسلام شدند.
با توجه به تحقیقی که در این زمینه داشتیم، مستشرقان را با دو دیدگاه متفاوت یافتیم، برخی اسلام را دین اختیارگرایانه تلقی نمودند از قبیل: وکنت هنری و پرفسورکدارناث، و تعداد کثیری از مستشرقان مانند: توشیهیکو ایزوتسو، ولفسن، ریبیکا باینام، کلین دی امسیت، ویل دورانت، واشنگتن اورنگ وبرخی دیگر با استفاده از برخی آیات، اسلام را دین کاملاً جبرگرایانه تلقی نموده‌اند. می‌توان عدم تتبع و علم کافی راجع به قرآن، انگیزه تضعیف قرآن، انحصار به کتب اشاعره، و غیره را منشاء این دیدگاه شمرد، اما با تتبع و تدبر در آیات قرآن کریم، خواننده در می‌یابد که قرآن انسان را در انجام افعال مختار معرفی نموده و دست انسان را در این زمینه باز گذاشته است و اراده خداوند و اراده انسان در طول هم هستند وهیچ تنافی بین اراده انسان وخدا وجود نداشته و کاملاً قابل جمع هستند، (البته مراد از آزادی در اینجا آزادی مطلق نیست) و دیدگاه مستشرقان در این مورد کاملاً باطل بوده است، و می‌توان گفت که انتساب جبرگرایی به اسلام از سوی مستشرقان نتیجه عدم تتبع لازم و کافی در آیات بوده است چون ارائه نظر در رابطه با هرموضوعی مستلزم بررسی همه جوانب آن موضوع می‌باشد که آنها فاقد آن بوده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Critique of Orientalists’ Views on Predestination in the Quran

نویسندگان [English]

  • Hussain Alavi Mehr 1
  • Mohammad Bashir Moghaddasi 2
1 دانشیار جامعة المصطفی العالمیة
2 دانش‌آموخته دکتری تفسیر تطبیقی جامعة المصطفی العالمیة
چکیده [English]

The present article is an attempt to examine the Orientalist view of predestination and free-will in the Holy Qurʾān and this is an important issue in defending Islam, as Orientalists have sought to destroy the image of Islam in various ways. The issue of predestination and free-will in Islam is one of the areas where Orientalists have erred in their analysis and as a result, they have come up with various views which have tarnished the image of Islam.
According to our research, we found Orientalists have two different views on the subject. Some consider Islam to be a religion based on free-will, such as W. Henry and Prof. Kadarnath, while many other Orientalists, such as Toshihiko Izutsu, Wolfson, Rebecca Beinam, Klein Diamist, Will Durant, Washington Irving and others have portrayed Islam, using some verses of the Qurʾān, as a purely deterministic religion. Factors such as lack of knowledge about the Qurʾān, an impetus for undermining the Qurʾān, limiting reference to the works of the Ashʿarites, etc. can be considered as the provenance of this view. However, by reflection upon the verses of the Holy Qurʾān, the reader will find that the Qurʾān introduces human beings as free agents with choice in their actions, and it leaves the human hand untethered, portraying the will of God and the will of man alongside each other, such that there is no contradiction between the will of man and God, and they can both come together as one. (Of course freedom here does not refer to absolute freedom). The views of the second group of Orientalists in this regard are completely invalid. In fact, and it can be said that the attribution of determinism to Islam by the Orientalists is the result of an insufficient and incomplete study of the verses of the Qurʾān, since presenting an opinion on any subject requires examining all aspects of that subject, which they have not done.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Orientalists
  • predestination
  • free-will
  • Qurʾān
دوره 14، شماره 26
سال چهاردهم، شماره 26، بهار و تابستان 1398ش
شهریور 1398
صفحه 117-138
  • تاریخ دریافت: 17 آذر 1397
  • تاریخ بازنگری: 14 خرداد 1398
  • تاریخ پذیرش: 20 تیر 1398