تحلیل انتقادی آرای گابریل مندل خان، درباره مسحور شدن پیامبر(ص)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموخته دکتری معارف گرایش قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف قم

چکیده

تحلیل علمی دیدگاه­های خاورپژوهان درباره پیامبر ضرورتی انکارناپذیر است؛ چراکه مواجهه غربیان با اسلام از طریق دانشمندان آن‌ها صورت می پذیرد و به هنر، سیاست و سایر ابعاد انعکاس می یابد.سحر النبی از موضوعاتی است که نتیجه پذیرش آن می تواند اصل نبوت ایشان را موردحمله قرار دهد. از این‌رو پژوهش حاضر در صدد است باروش اسنادی و ابزار کتابخانه و مطالعه متون به پاسخ پرسش اصلی نائل شود.گابریل مندل خان از اساتید پیشکسوتی است که در عمر طولانی خود مطالعات اسلام شناسانه داشته است. اهم دیدگاه­های او در این باره عبارتند از: تأیید سحر شدن یا بیماری جسمی پیامبر در اثر سحر، طلسم نامیدن­ سوره­های­ خاصی از قرآن، دوگانگی در معرفی مکی یا مدنی بودن معوذتین. توجه نکردن به منابع شیعی در این باره، بی­توجهی به لوازم و تالی فاسد­های سحر شدن پیامبر­، دخالت ندادن دلالت­ها و زمینه­های دیگر نزول آیه و استفاده نکردن از کلام معصومان موجب شده تا مندل­خان دیدگاه سحر شدن پیامبر را تأیید کند. پیامبر برگزیده­ خداوند و دارای توانایی لازم جهت احراز این مسئولیت بود­. با وجود تأکید قرآن بر این امر­، در برخی تفاسیر، روایاتی نقل شده که پیامبر­ توسط فردی یهودی سحر شده است­. رویکرد مفسران در این­باره متفاوت است؛ برخی سحر شدن وی را قبول کرده و برخی معنای آیه را به امور دیگری غیر از سحر نسبت داده­اند. هرچند آن جناب را در امور تبلیغی و شریعت مصون از سحر می­دانند. اگر سوره فلق مدنی باشد با شأن نزول سحر شدن پیامبر­ توسط یهود مدینه سازگار است در حالی­که برخی آن را مکی دانسته­اند. سوره­های فلق و ناس با نام معوذتین مشهور شده­اند و به آن­ها نام طلسم اطلاق نشده است­. نتیجه آن که آرای مندل­خان نشان می­دهد وی  سحر‌النبی را تنها دیدگاه در این زمینه دانسته است، در حالی­که اسباب‌النزول و تفاسیر آیات سوره فلق،این امر را تردید­پذیر می­نمایاند؛ گرچه سحرکردن اتفاق افتاده باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Critical Analysis of Gabriel Mendel Khan’s Views on the Enchantment of the Prophet (s)

نویسنده [English]

  • ehteram rostami
hPhD. in Qurʾān and Islamic Texts from the University of Islamic Sciences (ehtrostami@gmail.com).
چکیده [English]

The need to analyze the views of Orientalists about the Prophet (s) is indispensable today, since Western exposure to Islam is through the eyes of their scholars and is reflected in art, politics and other social aspects. The enchantment of the Prophet is one of the subjects that, if accepted, may result in attacks on the very essence his prophethood. As such, the present study seeks to answer the central question concerning the alleged enchantment through a documentary study. Gabriel Mendel Khan is one of the pioneering scholars who has studied Islam for a long time. His most important views on this subject are: confirmation of the Prophet’s enchantment or physical illness as a result of magic, considering certain surahs of the Qurʾān to be talismans, the duality of introducing the Muʿawwidhatān (Surah al-Falaq and Surah al-Nās) as Makkī or Madanī, not paying attention to Shīʿī sources on the subject, ignoring the consequences of accepting that the Prophet (s) was enchanted by magic, and failure to incorporate other possible contexts of revelation of the particular verses and the explanations of the infallibles, all of which has led Mendel Khan to endorse the view of the Prophet’s enchantment. The Prophet (s) was chosen by God and had the ability required to fulfill his responsibility. Despite the Qurʾān’s emphasis on this, some exegeses quote traditions that state the Prophet (s) had been bewitched by a Jew. The opinions of exegetes on this matter differ. Some of them accept that he had been bewitched while others explain the verse through other means aside from bewitchment. However, they all believe that the Prophet was protected from magic in matters pertaining to his responsibility of teaching the people about Divine revelation and law. If Surah al-Falaq is Madanī, it is compatible with the narrations of his being enchanted by a Jew from Madīnah; on the other hand, some consider it Makkī. Surah al-Falaq and al-Nās are together known as Muʿawwidhatān, yet they have not been called talismans. The conclusion we derive is that Mendel Khan considers the enchantment of the Prophet to be the only valid interpretation whereas the occasions of revelation and exegeses of the verses of Surah al-Falaq raise doubts about this interpretation, even if bewitchment is [generally] something possible.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Enchantment of the Prophet (s)
  • Gabriel Mandel Khan
  • exegeses
دوره 14، شماره 26
سال چهاردهم، شماره 26، بهار و تابستان 1398ش
شهریور 1398
صفحه 23-40
  • تاریخ دریافت: 30 اردیبهشت 1398
  • تاریخ بازنگری: 19 خرداد 1398
  • تاریخ پذیرش: 22 تیر 1398